İYS Nedir?
İYS, yani İleti Yönetim Sistemi, vatandaşların ticari elektronik iletileri daha etkin bir şekilde yönetmelerini sağlayan bir platformdur. Vatandaş İYS üzerinden, istemedikleri ticari iletileri almayı reddedebilir veya kabul edebilirler. İYS ne demek sorusunun yanıtı, ticari iletilerin kontrolünün kullanıcının elinde olduğu bir sistem olarak özetlenebilir. iys.org.tr web sitesi üzerinden erişilen bu sistem, ticari elektronik ileti yönetim sistemi olarak da bilinir ve kullanıcıların ticari mesajlar konusunda daha fazla söz sahibi olmalarını sağlar. Böylece İYS, hem işletmelerin hem de tüketicilerin ihtiyaçları doğrultusunda bir denge kurmayı amaçlar.
Tüm hizmet sağlayıcılar, bu sistem sayesinde güncel ticari elektronik ileti onaylarını kaydedebilir. Bu sistem, vatandaşlara elektronik bir şekilde yazılı, görsel ve sesli olarak gönderilen mesajları düzenlemek amacıyla ortaya çıkmıştır. Bu platform sayesinde ileti izinleri ve şikayetleri oldukça kolay bir şekilde yönetilebilir. İleti yönetim sistemi hem müşteriler hem de hizmet sağlayıcılar için de oldukça geniş bir saklama alanı sunar.
Dijital platformlarda yapılacak tüm duyuru, tanıtım ve kampanya bildirimleri için İleti Yönetim Sistemi üyesi olmak zorunludur. Bu alanlarda hizmet verebilmek için İYS’ye kaydolmanız gerekir. İYS kaydı olan hizmet sağlayıcı ve satıcılar için belli bir İYS numarası atanır. Gerçek ve tüzel kişiler, ticari elektronik ileti kapsamında SMS, e-mail ya da sesli arama göndermek isterse İleti Yönetim Sistemi’ne kayıt yaptırmalıdır. Bu sayede yalnızca sistemde onay verilen alıcılara ileti gönderilir.
Ticaret Bakanlığı tarafından yürürlüğe konan Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Yönetmeliği, 30998 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. Bu yönetmelikte belirtildiği üzere; İleti Yönetim Sistemi’nde kayıtlı olmayan gerçek ve tüzel kişilerin, onay vermeyen kişilere SMS, sesli arama ya da e-posta aracılığıyla ticari elektronik ileti göndermesi mümkün değildir.
Ticari Elektronik İleti Nedir?
Telefon, faks, elektronik posta, çağrı merkezleri gibi araçlar kullanılarak elektronik ortamlarda düzenlenen ve ticari amaçla gönderilen sesli, görüntülü veri içeriklerine ticari elektronik ileti adı verilir. Alıcıların önceden alınan onayları dahilinde onlara ticari elektronik ileti gönderilebilir. Bu onay ise yazılı ya da çeşitli elektronik iletişim araçları ile alınabilir. Kullanıcılar, istedikleri zaman herhangi bir gerekçe göstermeden ticari elektronik ileti almayı reddedebilir. Yani ticari elektronik ileti almak için onay verseniz dahi dilediğinizde hiçbir gerekçe olmaksızın bu iletileri almaktan vazgeçebilirsiniz.
İYS İleti Yönetim Sistemi başvurusu ve kullanımı ile ilgili dikkat etmeniz gereken pek çok detay vardır. Öncelikle kayıt işleminin yalnızca hizmet sağlayıcılar için olduğu unutulmamalıdır. Başvuruyu ise yalnızca MERSİS’te kaydı olan ve kayıt üzerinde yetkisi olan kişiler yapabilir. Ayrıca İleti Yönetim Sistemi ile ilgili şunlara da dikkat etmeniz gerekir:
- MERSİS’te yer alan bilgilerin doğru olduğundan emin olmalısınız.
- Başvuruyu gerçekleştirmeden önce PDF formatında marka tescilli belgeleri hazırlamalısınız.
- Eğer bilgileriniz güncel değilse, MERSİS üzerinden gerekli düzenlemeleri yapmalısınız.
- Kurumsal e-mail adresinizle başvurunuzu kolay bir şekilde gerçekleştirmeniz mümkündür.
- Eğer ticari unvanınız dışında da ticari elektronik ileti gönderiyorsanız, marka tescil belgelerinizi sisteme yüklemeniz gerekir.
İleti Yönetim Sistemi Ne İşe Yarar?
İleti Yönetim Sistemi, kullanıcılara pek çok avantaj ve kolaylık sunar. Bu veri tabanında bulunan en önemli özelliklerden biri, satıcı ve şirketlerin müşterileri ya da potansiyel müşterileri ile iletişim kurabilmelerini sağlamasıdır. Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle birlikte, e-posta gibi elektronik cihazlar pazarlamada yaygın bir şekilde kullanılır.
İleti Yönetim Sistemi sayesinde SMS, e-posta gibi iletiler oldukça kolay bir şekilde gönderilebilir. Özellikle billboard gibi yüksek maliyetli reklam çalışmalarının yanında e-posta ve SMS iletilerini kullanmak çok daha bütçe dostudur. Aynı zamanda İYS veri sisteminin en büyük avantajlarından biri de geniş ve büyük bir depolama alanı sağlamasıdır. İYS sistemlerinde pek çok müşteriye ait iletişim bilgileri yer alır. Eğer bir müşteri, bilgilerinin kullanılması için satıcıya ya da şirkete onay verirse, satıcı ya da şirket bu bilgiler aracılığıyla müşterilere kolay bir şekilde ileti gönderebilir.
İleti Yönetim Sistemi’ne başvuru yapmak ve kayıt olmak isterseniz, https://iys.org.tr/ web adresine girmeli ve online olarak işlemlerinizi gerçekleştirebilirsiniz. Bunun için sahip olduğunuz şirketin imza yetkilisinin e-imzasına ihtiyacınız vardır. Eğer e-imza yoksa, fiziksel olarak da başvuru yapabilirsiniz. MERSİS kaydınız varsa, e-devlet ile bu sisteme giriş yapabilirsiniz. Ancak MERSİS kaydı olmayan bir yabancı şirketseniz, başvurunuzu fiziksel olarak gerçekleştirmeniz gerekir. Fiziksel başvuru türlerinde kayıt süreci biraz daha uzun sürebilir. İYS sistemi üzerinde bulunan başvuru formunu doldurduktan sonra bazı bilgiler talep edilir. İstenen resmi belgeler ve bilgiler kontrol edildikten sonra doğrulama işlemi yapmanız gerekir ve hesabınız aktif hale gelir.
İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nasıl Çalışır?
Ticari elektronik ileti gönderen tüm hizmet sağlayıcılar; reklam, pazarlama ve kampanya gibi tüm elektronik iletileri müşterilerine kolay bir şekilde gönderebilmek için ticari elektronik ileti izinlerini İYS’ye yükler. Alıcılar ise bu izinler konusunda istedikleri zaman ret haklarını kullanabilir ve tüm ticari elektronik ileti izinleri İYS’nin veri tabanında saklanır. Alıcılar, hizmet sağlayıcıların ticari elektronik ileti gönderme iznini diledikleri zaman görüntüleyebilir ve gerekli durumlarda hizmet sağlayıcılara verdikleri izinleri İYS üzerinden kolayca düzenleyebilirler. Örneğin; her bir kanal için düzenleme yaparak arama, mesaj ve e-posta konusunda ticari ileti izinlerini ayarlayabilirler.
İleti Yönetim Sistemi’ne dair tüm işlemler, tek bir platformdan yani iys.org.tr üzerinden yapılır. Hizmet sağlayıcılar yani satıcılar, herhangi bir kanal üzerinden müşterilerine ticari elektronik ileti göndermek istediğinde, vatandaşların verdiği izinleri çeşitli yöntemlerle İYS’den kontrol edebilir. Yalnızca elektronik ileti gönderimi izni veren müşterilere mesaj gönderebilirler. Ret hakkını kullanan müşteriler İYS filtresi sayesinde ayıklanır ve ticari elektronik iletiler bu kişilere gönderilmez. İleti Yönetim Sistemi İYS sayesinde vatandaşların ticari elektronik ileti izinleri ile ilgili şikayetlerinin hızlı bir şekilde çözüme kavuşturulması mümkündür.
İleti Yönetim Sistemi’nde gönderilecek bazı bildirim türleri onay gerektirirken bazıları için onaya gerek yoktur. Kutlama, tebrik, memnuniyet anketi ve temenni gibi ticari elektronik iletiler için mutlaka öncesinde onay alınması gerekir. Önceden onay alınmadan gönderilebilecek iletiler arasında ise teslimat, üyelik için tahsilat, bilgi güncelleme, satın alma ve abonelik iletileri yer alır.
Ticari İleti Yönetim Sistemi Neden Önemlidir?
Ticari ileti yönetim sisteminin önemi oldukça büyüktür. Ticari elektronik iletilerin onayları ve ret işlemlerinin yapılabilmesi için İYS kullanılır. Elektronik ortamda iletilerin arşivlenmesi, denetçiler ile uygunluğunun belirlenmesi, veri tabanı kaydı yapılması ve kullanıcı haklarının korunması tamamen İleti Yönetim Sistemi üzerinden sağlanır. İYS’nin yükümlülükleri aşağıda sıralanmıştır ve bunlar sayesinde ileti yönetimi sisteminin önemi de anlaşılabilir:
- Hem kullanıcılar hem de tüzel kişiler, İYS üzerinden e-posta veya SMS aracılığıyla ticari ileti gönderme veya sesli arama yapma işlemlerini gerçekleştirebilir.
- Elektronik iletilerin takip, arşiv, onay ve ret işlemleri İYS üzerinden yapılabilir.
- En fazla 150 adet ile sınırlı elektronik iletiler için İYS aktarımı yapılması mümkün olur.
- 150 bin adetten daha fazla elektronik ileti için entegratörlerle anlaşma yapma zorunluluğu vardır.
- İYS yoluyla alınamayan onaylar söz konusu olduğunda, hizmet sağlayıcı firmanın ispat yükümlülüğü vardır.
- Alıcılar, elektronik iletiler için ret hakkını İYS üzerinde kullanabilme hakkına sahiptir.
- Esnaf adı soyadı, hizmet sağlayıcı, ticaret unvanı gibi bazı özel bilgiler sesli aramalar için mutlaka içerikte bulunmalıdır.
Siz de AloTech’ten İleti Yönetim Sistemi hakkında detaylı bilgi alabilir ve şirketinizin müşterileri ile daha verimli ve sağlıklı bir şekilde iletişim kurmasını sağlayabilirsiniz.